Warning: array_column() expects parameter 1 to be array, null given in /home/www/ppsoft.dk/wp-content/plugins/quick-adsense-reloaded/includes/conditions.php on line 411

Warning: array_column() expects parameter 1 to be array, null given in /home/www/ppsoft.dk/wp-content/plugins/quick-adsense-reloaded/includes/conditions.php on line 314

Warning: array_column() expects parameter 1 to be array, null given in /home/www/ppsoft.dk/wp-content/plugins/quick-adsense-reloaded/includes/conditions.php on line 315
Vælg en side

Nu skal du holde godt fast – nu kommer du til at lære noget. Når man er selvstændig, så er der en anbefalelsesværdig del sjove og nervepirrende faktorer, som du bør forholde sig til. Der er dog også en del ting, som de fleste selvstændige, syntes og mener er irriterende at forholde sig til.
Kunder, netværk, samarbejdspartnere – det bliver alt sammen undersøgt her

Du får nedenfor en oversigt med de faktorer, som det er vigtigt for dig at, at man har helt styr på. Listen er stor men ikke endelig, men brug den eventuelt til at lave din egen oversigt!

Hav et mål for firmaet

En anbefalelsesværdig del kører bare derudaf i virksomheden med aftaler, som skal løses med det samme. En gang i mellem er det dog vigtigt at træde et par skridt tilbage, og se hvor du vil hen med firmaet. Har du en plan for firmaet, hvordan udvikler man firmaet på det overordnede og taktiske niveau. Mange af de faktorer som man kan gøre er, at benytte rettesnore til forretningskoncepter som SOSTAC, PESTEL, Business Model Canvas, SWOT eller lignende. På den vis kan man meget lettere skabe et overblik over, hvorhenne firmaet er, og hvor du godt vil have den henimod!

Bogføring, revision og inkasso

For nogle er det ret hårdt, at fumle rundt i de økonomiske dokumenter. Lige på dette punkt kan man finde kunder, der overhovedet ikke har fået afregnet deres regning til jer, og så står du og tænker: Er det lige her noget med at skrue bissen på og sige noget med inkasso, hvordan fungerer det nu med varsel om inkasso og er det meget lettere bare at finde et inkassofirma. Denne slags problematikker opdager du typisk, når du knokler med halvårsregnskab og årsregnskab. Her er det afgørende at have en udmærket bogholder og en udmærket revisor. Revision og arbejde med regnskab er for de fleste firmaer absolut ikke noget man ser frem til. Men der ingen vej udenom og regnskabet bør udføres, og det er endnu en af de vigtige faktorer i dit firma, som man skal relatere sig til.

Ansatte skal have det rigtig godt

En stor del af det der skaber dit foretagende, det er dine medarbejdere. Hvis man ikke har solide ansatte, så har man ikke en god virksomhed. Der er en stor del metoder til, at udvikle et dejligt sted at være og gøre dine ansatte glade. Godt arbejdsmiljø er både noget der er tilfredsstillende for en positiv selvopfattelse som virksomhedsleder, men faktisk også godt for din bundlinje. Glade ansatte gør som regel mere for at danne vigtige resultater for dig og din virksomhed.
En helt klart afgørende faktor for den virksomhed med godt arbejdsmiljø er den tone og adfærd, som du har i relation til de andre i virksomheden! Hvorledes taler du til dine medarbejdere, lytter man til dem og griner du af deres humoristiske indslag . En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt essentielt specielt i flade organisationer, at der er en anbefalelsesværdig og rar måde som vi taler til hinanden på.
Noget andet er gode materielle arbejdsforhold. Når du har ansatte der arbejder udenfor, så sørg for godt tøj til alt slags vejr og stærke beskyttelsesko hvis man er på et risikofyldt job. Såfremt man har medarbejdere indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan faktorer som for eksempel kontorstole der er ergonomiske og hæve sænkebord noget bedre at arbejde hos jer. Det kan også været lækkert designede vaser og andet indendørs kunst for eksempel flotte plakater, og gode slowjuicere som KitchenAid Slow Juicer eller lignende!

Samarbejdspartner care

Typisk så har vi virksomheder en tilbøjelighed til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt som egentlige mennesker. Hvis vi prøver at tænke dem i højere grad som levende mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres mindset. Når det bliver køligt udenfor og man ved din rengøringsdames søn lige er blevet 1 år, så sender man naturligvis en sengehimmel, som du har købt gennem en af de andre virksomheder, som du arbejder sammen med!.

Det Er Godt At Networke

Det er rigtig vigtig at fastholde og udvidde sit network. Uanset om du har et erhverv som murermester, SEO ekspert eller en helt anden fagperson, så er det utrolig vigtigt for dig at at have solide forhold til andre virksomhedsejere. Små faktorer kan skabe kæmpe forskelle! At give et tip om linkbuilding eller give en fin lille gave som eksempelvis nogle flotte urremme når det er deres fødselsdag! Det kan være altafgørende for dine forhold med netværket!

Kundepleje er vejen til god forretning

Kunderne de er bare derude. Man er til for dine kunders skyld. Det er hele fundamentet og det er afgørende man forstår dette. Uanset om man hjælper kunder med at lave tøj til tweens, familie opstilling og parterapi eller sælger dem compoundbuer, så gælder det samme. Man er til for dem. Det er dig, der bringer værdi til dem. Hvis du ikke kan opretholde den for forbindelse og relation til kunderne, så har du som firma ikke nogle eksistensberettigelse! Derfor er det en god plan at skabe værdi for kunderne også når du ikke sælger dem noget. Det kan være at give noget viden, som ikke direkte relaterer sig til dit salgsarbejdeeller sende en hilsen på mærkedage! En email er nok.

Prøv at bruge oversigten her til at få nogle bedre interne key performance indicators!